топик, блог, фотосет ёки йўналтиргич яратиш

Рейтинг
+72.63
avatar

O'zbekiston Milliy universiteti

Батафсил

Буюк соҳибқирон ўзбек давлатчилиги асосчиси ва раҳнамоси

Илм-фан

Талабалар шаҳарчаси,  Ёшлар маънавият ва маърифат  марказида Ўзбекистон Миллий университети  Ижтимоий фанлар факультети “Фалсафа” кафедрасининг “Ўзбекистон Республикасида ёшларга оид давлат сиёсатини амалга оширишга қаратилган қўшимча чора-тадбирлар тўғрисида”ги Қарор, “Соғлом она ва бола” йили Давлат дастурида белгиланган вазифаларнинг ижросини таъминлаш, олий таълим муассасалари фаолиятида инновацион корпоратив ҳамкорликни такомиллаштиришга қаратилган бадиий оқшом ўтказилди.

МУСТАҚИЛЛИК ДАВРИДА БУХОРО АМИРЛИГИ ҲУНАРМАНДЧИЛИГИ ТАРИХИНИНГ ЁРИТИЛИШИ

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

МУСТАҚИЛЛИК ДАВРИДА БУХОРО АМИРЛИГИ ҲУНАРМАНДЧИЛИГИТАРИХИНИНГ ЁРИТИЛИШИ


 Ўзбек халқининг кўп асрлик тарихи давомида моддий ва маънавий маданият соҳаларида ўзига хос йўналиш ва мактаблар яратган.  Аждодларимиздан бизгача етиб келган ана шундай бой маданий мероснинг энг ажойиб турларидан бири ҳунармандчилик соҳаси бўлиб, қадимдан ҳозирги кунгача тарихчи олимлар ушбу мавзуга тарихни мукаммал ёритишдаги асосий масалалардан бири сифатида эътибор қаратиб келишмоқда.


Айниқса, мустақиллик йилларида ўзбек халқи тарихи, хусусан моддий маданияти тарихини ёритишга алоҳида аҳамият берилмоқда. Ушбу даврда яратилган илмий асарлар ва олиб борилган тадқиқотлар мажмуаси ўзбек халқ тарихини холисона ёритишда беқиёс аҳамият касб этади. Чунки ушбу илмий асарлар янгича ёндашувлар асосида яратилган. Бунда ўзбек халқининг кўп асрлик тарихга эга меъморий ёдгорликлари, анъанавий халқ ҳунармандчилиги турлари тарихи ёзма манбалардаги маълумотлар, янги археологик ва этнографик тадқиқотлар натижасида тўпланган моддий манбалар тахлили ҳамда муаллифларнинг мавзуга доир янгича шахсий фикрлари асосида ёритилган.


Мустақиллик йилларида ўзбек халқи моддий маданияти, хусусан, Бухоро амирлиги тасарруфида бўлган ҳудудларда яратилган ва  ривож топган ҳунармадчилик турлари, мактаблари, устоз-шогирд анъаналари тарихи ҳусусида  қимматли илмий асарлар, мақолалар яратган муаллифлар талайгина. Жумладан, С.С.Булатов, И.М.Жабборов, Ў.М.Мавлонов, Г.А.Агзамова, Г.Дресвянская, И.Богословская, Л.Летвеева, Э.Гюль, Қ.Ж.Жумаев, Ш.Абдуллаева, С.Т.Давлатова, Г.М.Таниева, Д.Ш.Атаджанова, М.С.Ҳамидова ва бошқаларни санаб ўтиш мумкин.


РОССИЯ-ХИТОЙ САВДО МУНОСАБАТЛАРИДА ТУРКИСТОН ТАРМОҚ ЙЎЛЛАРИНИНГ АҲАМИЯТИ (XIX АСР ОХИРИ - ХХ АСР БОШЛАРИ)

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

РОССИЯ-ХИТОЙ САВДО МУНОСАБАТЛАРИДА ТУРКИСТОН


ТАРМОҚ ЙЎЛЛАРИНИНГ АҲАМИЯТИ


(XIX АСР ОХИРИ — ХХ АСР БОШЛАРИ)


 


Россия-Хитой давлатлари ўртасидаги ўзаро алоқалар узоқ тарихга эга. Мазкур муносабатларда Буюк ипак йўли сезиларли ўрин эгаллайди. Гарчи, XVI асрдан ушбу алоқа йўли Европа давлатлари учун ўз аҳамиятини йўқотган бўлса-да, Россия, Ўрта Осиё ҳамда Хитой ўртасидаги савдо алоқалари бир маромда давом этганлигини эслаш жоиздир.


XIX аср ўрталарига келиб, икки йирик империя орасидаги савдо ва иқтисодий муносабатлар 1851 йилги “Ғулжа протоколи”га асосан олиб борилди. Мазкур келишув асосида Ғулжа шаҳрига Татаринов, Чугучакка Захаров консул қилиб жўнатилди. Шунингдек, Россиянинг 1, 2, 3-гилдия савдогарлари Ғулжа ва Чугучак шаҳарларида савдо қилиш ҳуқуқига эга бўлганлар, холос. Тошкент ва бошқа осиёлик савдогарлар 1850 йилдан бошлаб ушбу ҳудудларда ўз фаолиятларини олиб бориши белгилаб қўйилган эди. Албатта, ушбу юрт вакилларида ҳам рус ҳукуматидан махсус билетлар (рухсатнома) бўлиши лозим эди.


Проблемы классификации систем шаровых скоплений вокруг галактик

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Наблюдения указывает на наличие системы шаровых скоплений звезд (СШСЗ) вокруг почти всех типов галактик. Исследование же СШСЗ представляет большой интерес в связи с тем, что эти системы скоплений можно использовать в качестве индикаторов не только механизмов формирования и эволюции родительских галактик, но и их физических свойств и этапов развития. Вот почему были созданы списки [1,2], соответственно, из 60 и 82 СШСЗ, а нами – сводные каталоги [3,4], содержащие 136 и 252 СШСЗ. Решение проблемы классификации упирается, прежде всего, на имеющийся широкий разброс значений параметров, а иногда даже на противоречивые ситуации по отдельным данным наблюдений. Ниже на основе анализа нашего сводного каталога [4] мы хотим раскрыть основные проблемы классификации СШСЗ и предложить некоторые возможные ее варианты.


Филаментация лазерных импульсов в турбулентной атмосфере

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

При распространении мощных фемтосекундных лазерных импульсов в турбулентной атмосфере под воздействием эффекта Керра наблюдается самофокусировка лазерного излучения, при которой существенная часть энергии излучения концентрируется на небольших участках сечения импульса. На этих участках, для импульсов ближнего ИК-диапазона с длиной волны λ≈800 нм интенсивность излучения может достигать величины  . При таких значениях интенсивности в атмосфере начинаются процессы многофотонной ионизации, в результате чего создается низкоплотная плазма, которая препятствует дальнейшему нарастанию интенсивности. В связи с вышеизложенным происходит каналирование излучения, которое в воздухе наблюдается в виде тонких святящихся нитей (филаментов) длиной от нескольких до десятков и сотен метров.


Проблемы классификации систем шаровых скоплений вокруг галактик

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

С.Н.НУРИТДИНОВ, И.У.ТАДЖИБАЕВ


 


ПРОБЛЕМЫ КЛАССИФИКАЦИИ СИСТЕМ ШАРОВЫХ СКОПЛЕНИЙ ВОКРУГ ГАЛАКТИК


 


(Представлено акад. АН РУз А.Т.Мамадалимовым)


 


Наблюдения указывает на наличие системы шаровых скоплений звезд (СШСЗ) вокруг почти всех типов галактик. Исследование же СШСЗ представляет большой интерес в связи с тем, что эти системы скоплений можно использовать в качестве индикаторов не только механизмов формирования и эволюции родительских галактик, но и их физических свойств и этапов развития. Вот почему были созданы списки, соответственно, из 60 и 82 СШСЗ, а нами – сводные каталоги, содержащие 136 и 252 СШСЗ. Решение проблемы классификации упирается, прежде всего, на имеющийся широкий разброс значений параметров, а иногда даже на противоречивые ситуации по отдельным данным наблюдений. Ниже на основе анализа нашего сводного каталога мы хотим раскрыть основные проблемы классификации СШСЗ и предложить некоторые возможные ее варианты.


ФИЛАМЕНТАЦИЯ ЛАЗЕРНЫХ ИМПУЛЬСОВ В ТУРБУЛЕНТНОЙ АТМОСФЕРЕ

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

ФИЛАМЕНТАЦИЯ ЛАЗЕРНЫХ ИМПУЛЬСОВ В ТУРБУЛЕНТНОЙ АТМОСФЕРЕ


Численным методом исследовано влияние эллиптичности поперечного сечения пучка на процесс филаментации ультракороткого лазерного импульса в атмосфере. Выявлено, что эллиптичность пучка способствует увеличению длины мультифиламента и стабилизации излучения суперконтинуума. Увеличение турбулентности атмосферы приводит к увеличению числа филаментов в поперечном сечении пучка.  При прочих равных параметрах влияние турбулентности приводит к стохастизации процесса самофокусировки и сокращению средней длины формирования филамента.


Ўта қисқа импульсли лазер нурининг атмосферада филаментацияланиш жараёнига лазер нури дастасининг эллипссимонлигини таъсири тадқиқ қилинди. Лазер нури дастасининг эллипссимонлиги мультифиламент узунлиги ортишига ва суперконтинуум нурланишини стабилизациялашга хисса қўшиши аниқланди. Атмосфера турбулентлигини ортиши лазер нури дастасининг кўндаланг кесимида филаментлар сони ортишига олиб келди. Бошқа параметрлар ўзгармас бўлганда атмосферанинг турбулентлиги таъсири ўз-ўзини фокуслаш жараёнини стохастиклашувига ва филамент хосил бўлиш масофаси ўртачасини камаишига  олиб келади


ОЎЮ ларида мантиқ илмини ўқитиш муаммолари

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Нима учун мантиқ илми ўқитилади?


 


         Мантиқ илми қадимги фанлардан бири бўлиб, асрлар давомида  Ғарб ва Шарқнинг таълим тизимида ўрганилиши зарур бўлган фанлардан бири бўлиб келган. Мантиқ илмини ўрганиш инсонга оламни билиш, билимларини кўпайтириш, атрофидаги одамлар билан мулоқотини тўғри ташкил қилиш учун хизмат қилади. Мантиқ илмини ўрганмаганлар оламни била олмайдиларми? Одамлар билан мулоқотларини тўғри ташкил эта олмайдиларми? Йўқ, албатта. Мантиқ илмидан бехабар бўлган одам тўғри фикр юритиши, хулоса чиқариши мумкин. Унда нима сабабдан мантиқ илмини ўрганишга бундай катта эътибор берилган? Бу саволга жавоб бериш учун бошқа бир саволни қўямиз.  Ўз она тилисида сўзлашадиган одамга унинг грамматикасини, қонун қоидаларини билиш керакми? Албатта керак, чунки бундай билим инсон ёзма ва оғзаки нутқининг янада аниқ ва тушунарли бўлишини таъминлайди. Ҳудди шундай, тафаккурлаш қобилиятига эга бўлган инсон   тўғри тафаккурлашнинг шакллари ва улар билан боғлиқ қонун-қоидаларини билиб олар экан, ўз фикрини тўғри қуришга, асосланган бўлишига, нафақат ўзининг балки бошқаларнинг ҳам фикрларидаги ноаниқликларни аниқлашга ва тузатишга ўрганади. Тўғри фикр юритиш, тафаккурнинг оддий шакллари, қонун-қоидаларини билиб олиш ва уларга риоя қилиш, тўғри, хатосиз, тушунарли, тартибли фикрлаш ва сўзлаш  эса, ҳар бир онгли, маданиятли одамнинг бурчидир. 



Турмушнинг ободлиги ва фаровонлигини таъминлашда аёлларнинг ўрни

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

“Обод турмуш йили” давлат дастурида оилаларни янада мустаҳкамлаш, аёлларнинг оила ва жамиятдаги  мақомини ошириш, уларнинг ижтимоий фаоллигини кучайтириш, иш билан бандлигини таъминлаш ҳамда аёлларнинг иқтисодиётнинг турли тармоқлари ва соҳаларидаги фаолиятини муносиб рағбатлантириш,  уларнинг ўз иқтидорини намоён қилиши ва уй-рўзғордаги ишларини енгиллаштириш учун қулай ижтимоий-маиший шароитлар яратиш чора тадбирларини амалга ошириш асосий вазифалардан бири қилиб белгиланди. Президентимиз И.А.Каримов алоҳида таъкидлаганларидек, ҳаётимизни янада соғлом ва обод қилиш, аввало аёл зотининг жамиятимиздаги ўрни ва нуфузини, ижтимоий фаоллигини янада ошириш, хотин-қизларнинг турли жабҳа ва йўналишларда қилаётган ишларини муносиб баҳолаш билан узвий ва чамбарчас боғлиқдир.


ОЎЮ ларида мантиқ илмини ўқитиш муаммолари

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

ОЎЮ ларида мантиқ илмини ўқитиш муаммолари


 


 


Нима учун мантиқ илми ўқитилади?


 


   Мантиқ илми қадимги фанлардан бири бўлиб, асрлар давомида  Ғарб ва Шарқнинг таълим тизимида ўрганилиши зарур бўлган фанлардан бири бўлиб келган. Мантиқ илмини ўрганиш инсонга оламни билиш, билимларини кўпайтириш, атрофидаги одамлар билан мулоқотини тўғри ташкил қилиш учун хизмат қилади. Мантиқ илмини ўрганмаганлар оламни била олмайдиларми? Одамлар билан мулоқотларини тўғри ташкил эта олмайдиларми? Йўқ, албатта. Мантиқ илмидан бехабар бўлган одам тўғри фикр юритиши, хулоса чиқариши мумкин. Унда нима сабабдан мантиқ илмини ўрганишга бундай катта эътибор берилган? Бу саволга жавоб бериш учун бошқа бир саволни қўямиз.  Ўз она тилисида сўзлашадиган одамга унинг грамматикасини, қонун қоидаларини билиш керакми? Албатта керак, чунки бундай билим инсон ёзма ва оғзаки нутқининг янада аниқ ва тушунарли бўлишини таъминлайди. Ҳудди шундай, тафаккурлаш қобилиятига эга бўлган инсон   тўғри тафаккурлашнинг шакллари ва улар билан боғлиқ қонун-қоидаларини билиб олар экан, ўз фикрини тўғри қуришга, асосланган бўлишига, нафақат ўзининг балки бошқаларнинг ҳам фикрларидаги ноаниқликларни аниқлашга ва тузатишга ўрганади. Тўғри фикр юритиш, тафаккурнинг оддий шакллари, қонун-қоидаларини билиб олиш ва уларга риоя қилиш, тўғри, хатосиз, тушунарли, тартибли фикрлаш ва сўзлаш  эса, ҳар бир онгли, маданиятли одамнинг бурчидир. 


ТУРМУШНИНГ ОБОДЛИГИ ВА ФАРОВОНЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШДА АЁЛЛАРНИНГ ЎРНИ

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

ТУРМУШНИНГ ОБОДЛИГИ ВА ФАРОВОНЛИГИНИТАЪМИНЛАШДА АЁЛЛАРНИНГ ЎРНИ


 


“Обод турмуш йили” давлат дастурида оилаларни янада мустаҳкамлаш, аёлларнинг оила ва жамиятдаги  мақомини ошириш, уларнинг ижтимоий фаоллигини кучайтириш, иш билан бандлигини таъминлаш ҳамда аёлларнинг иқтисодиётнинг турли тармоқлари ва соҳаларидаги фаолиятини муносиб рағбатлантириш,  уларнинг ўз иқтидорини намоён қилиши ва уй-рўзғордаги ишларини енгиллаштириш учун қулай ижтимоий-маиший шароитлар яратиш чора тадбирларини амалга ошириш асосий вазифалардан бири қилиб белгиланди. Президентимиз И.А.Каримов алоҳида таъкидлаганларидек, ҳаётимизни янада соғлом ва обод қилиш, аввало аёл зотининг жамиятимиздаги ўрни ва нуфузини, ижтимоий фаоллигини янада ошириш, хотин-қизларнинг турли жабҳа ва йўналишларда қилаётган ишларини муносиб баҳолаш билан узвий ва чамбарчас боғлиқдир.


Эффективность институциональных реформ в региональном агропромышленном производстве(Продолжения)

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

В результате осуществляемых мер по развитию животноводства направленных на увеличение поголовья крупного рогатого скота для личных подсобных и дехканских хозяйств(Постановление Президента Республики Узбекистан от 23 марта 2006 года № ПП-308), их доля в производстве мяса (в живом весе) и молока в 2012 году составило соответственно 94,7% и 95,9% .


Анализ динамики сельскохозяйственных индикаторов за годы независимости свидетельствует о том, что наряду с позитивными процессами по формированию многоукладной экономики и реструктуризации хозяйств, диверсификацией сельскохозяйственного производства, созданием рыночной инфраструктуры на селе проявляются и негативные тенденции: сокращение государственной поддержки в инвестиционной сфере; снижение уровней механизации и химизации сельского хо­зяйства, недостаточная мотивация труда; недостаточный уровень продуктивности земли; диспаритет цен на продукцию промышленного производства (сельскохозяйственная техника, энергоносители, минеральные удобрения и др.) и сельскохозяйственную продукцию.


Эффективность институциональных реформ в региональном агропромышленном производстве

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Эффективность институциональных реформ в региональном агропромышленном производстве


  


Экономические реформы в агропромышленном комплексе предполагают формирование сбалансированного и доступного рынка продукции (учитывающего платежеспособные возможности потребителей) на основе развития самостоятельности сельскохозяйственных товаропроизводителей (фермерских и дехканских хозяйств), а также государственной поддержки отечественных товаропроизводителя. Важнейшими задачами, призванными характеризировать аграрную реформу, являются:


  — создание условий для сбалансированного функционирования эффективного товарного сельскохозяйственного производства;


  — становления разнообразия форм собственности и хозяйствования;


  — формирование прав собственности различных типов товаропроизводителей на производимую продукцию и получаемые доходы;


  — создание развитой производственной инфраструктуры и продуктовых рынков, позволяющих обеспечить гибкий спрос на продукцию агропромышленного комплекса;


  — формирование доступного рынка средств производства и услуг, улучшение обеспечения сельскохозяйственных предприятий ресурсами и повышение эффективности их использования;


  — достижение эквивалентности межотраслевого и межрегионального продуктообмена;


  — создание условий для расширения объёмов инвестирования средств в различные сферы агропромышленного комплекса;


Инсон капиталига инвестициялар ва уларнинг хусусиятлари

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Инсон капиталига инвестициялар ва уларнинг хусусиятлари


 


Инсон капитали назарияси ХIХ асрдан бошлаб ўрганила бошланган. Ўша пайтда бу йўналиш иқтисод фанининг истиқболли жабҳаларидан бирига айланди. ХХасрнинг иккинчи ярмига келиб у аввало иқтисод таълими ва меҳнатнинг асосий ютуғига айланди.


 


Иқтисодий адабиётларда инсон капитали тушунчасини кенг ва тор маъноларда кўриш мумкин. Шуни ҳисобга олган ҳолда тор маънода «Инсон капитали шубҳасиз, замонавий иқтисодиий ўсишнинг муҳим омили ва ижтимоий иқтисодий сиёсатнинг устивор йўналиши сифатида наоён бўлади». Кенг маънода эса инсон капитали инвестиция қилиш – ишчи кучини ташкил этиб ишлаб чиқаришга тайёрлаш, соғлиқни сақлаш, миграция ҳамда нархлар ва даромадларга оид маълумотлар қидиришга бўлган харажатлар кўринишида шаклланади.


ОЎЮ ларида мантиқ илмини ўқитиш муаммолари

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

ОЎЮ ларида мантиқ илмини ўқитиш муаммолари


 


Нима учун мантиқ илми ўқитилади?


     Мантиқ илми қадимги фанлардан бири бўлиб, асрлар давомида  Ғарб ва Шарқнинг таълим тизимида ўрганилиши зарур бўлган фанлардан бири бўлиб келган. Мантиқ илмини ўрганиш инсонга оламни билиш, билимларини кўпайтириш, атрофидаги одамлар билан мулоқотини тўғри ташкил қилиш учун хизмат қилади. Мантиқ илмини ўрганмаганлар оламни била олмайдиларми? Одамлар билан мулоқотларини тўғри ташкил эта олмайдиларми? Йўқ, албатта. Мантиқ илмидан бехабар бўлган одам тўғри фикр юритиши, хулоса чиқариши мумкин. Унда нима сабабдан мантиқ илмини ўрганишга бундай катта эътибор берилган? Бу саволга жавоб бериш учун бошқа бир саволни қўямиз.  Ўз она тилисида сўзлашадиган одамга унинг грамматикасини, қонун қоидаларини билиш керакми? Албатта керак, чунки бундай билим инсон ёзма ва оғзаки нутқининг янада аниқ ва тушунарли бўлишини таъминлайди. Ҳудди шундай, тафаккурлаш қобилиятига эга бўлган инсон   тўғри тафаккурлашнинг шакллари ва улар билан боғлиқ қонун-қоидаларини билиб олар экан, ўз фикрини тўғри қуришга, асосланган бўлишига, нафақат ўзининг балки бошқаларнинг ҳам фикрларидаги ноаниқликларни аниқлашга ва тузатишга ўрганади. Тўғри фикр юритиш, тафаккурнинг оддий шакллари, қонун-қоидаларини билиб олиш ва уларга риоя қилиш, тўғри, хатосиз, тушунарли, тартибли фикрлаш ва сўзлаш  эса, ҳар бир онгли, маданиятли одамнинг бурчидир. 


ТУРМУШНИНГ ОБОДЛИГИ ВА ФАРОВОНЛИГИНИ ТАЪМИНЛАШДА АЁЛЛАРНИНГ ЎРНИ

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

ТУРМУШНИНГ ОБОДЛИГИ ВА ФАРОВОНЛИГИНИТАЪМИНЛАШДА АЁЛЛАРНИНГ ЎРНИ


  


“Обод турмуш йили” давлат дастурида оилаларни янада мустаҳкамлаш, аёлларнинг оила ва жамиятдаги  мақомини ошириш, уларнинг ижтимоий фаоллигини кучайтириш, иш билан бандлигини таъминлаш ҳамда аёлларнинг иқтисодиётнинг турли тармоқлари ва соҳаларидаги фаолиятини муносиб рағбатлантириш,  уларнинг ўз иқтидорини намоён қилиши ва уй-рўзғордаги ишларини енгиллаштириш учун қулай ижтимоий-маиший шароитлар яратиш чора тадбирларини амалга ошириш асосий вазифалардан бири қилиб белгиланди. Президентимиз И.А.Каримов алоҳида таъкидлаганларидек, ҳаётимизни янада соғлом ва обод қилиш, аввало аёл зотининг жамиятимиздаги ўрни ва нуфузини, ижтимоий фаоллигини янада ошириш, хотин-қизларнинг турли жабҳа ва йўналишларда қилаётган ишларини муносиб баҳолаш билан узвий ва чамбарчас боғлиқдир.


МИЛЛИЙ ШЕЪРИЯТИМИЗГА ХОС ТАМОЙИЛЛАР(Давоми)1

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

Икром Искандарнинг “Фасллар оҳанги” тўпламидаги “Кузги япроқлар” туркуми образлиликка ёрқин мисол бўла олади. Туркумдаги шеърлар куз манзарасини ўқувчи кўз ўнгида яққол гавдалантиради. Куз тунидай узайиб бораётган фироқ сабабидан йўлакда япроқдай сарғайган умид, шамол салтанатида айрилиқ куйига ўйин тушаётган япроқлар… Бундай таъсирчан манзарадан кўнгилга ҳазинлик инади. Мана бу мисралар эса, сўзга оҳорли поэтик либос кийдирилгани, оз сўз замирига кўп ва залворли маъно юклангани билан алоҳида ажралиб туради:


Қаранг, манов япроққа,


мўйсафиддек ёнбошлар


иссиқ тўшак –тупроққа.


МИЛЛИЙ ШЕЪРИЯТИМИЗГА ХОС ТАМОЙИЛЛАР(Давоми)

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

2.  Поэтик тил меъёри тамойили. Бу тамойил шеърни шеър қиладиган асосий шартлардан. Зеро, сўзни ҳис қилмасдан, унга эҳтиёткорлик билан муносабатда бўлмасдан, уни ўринли ва тежаб қўлламасдан туриб шеър хусусида сўзлаш ўринсиз. Кўпсўзлик адабиётни сийқалаштиради. Муайян воқеани қофияга солиб ночор савияда қайд этиш ҳали шеър бўлолмайди. Поэтик тил бадииятнинг юқори даражасини ҳам, оз сўзга кўп маъно юклаш заруратини ҳам, мисраларнинг табиий оҳангини ҳам – барча-барчасини ўз ичига олади. Бусиз шеърнинг савияси ҳақидаги ҳар қандай сўз ортиқча.


Абдулкарим Баҳриддиннинг “Томчидил” тўпламида мазкур тамойилга мисол бўла оладиган шеърлар кўп. Мана, шоирнинг ана шундай тўртликларидан бири:


Дарвешга дедилар: “Устингга қара,


Йиртиқ-ямоқ кийим, жанда хирқатинг!”


Дарвеш деди: “Дилни поклаш-ла бандман,


Устимни безашга йўқдир фурсатим”.


Дарҳақиқат, барча замонларда ҳам аҳли диллар – маърифат аҳли асосий эътиборни кўнгил поклигига қаратган. Зоҳирига зеб бериш билан овора бўлиб, ботинни хароб қилиш жаҳолат белгиси саналган. Ана шу туйғунинг бетакрор бадиий талқини шеърнинг ютуғини таъминлаган асосий омилдир. Яна бир муҳим жиҳати, унда наинки сўз, ҳатто бирорта тиниш белгиси ҳам ноўрин қўлланмаган.


МИЛЛИЙ ШЕЪРИЯТИМИЗГА ХОС ТАМОЙИЛЛАР

O'zbekiston Milliy universiteti
Илм-фан

МИЛЛИЙ ШЕЪРИЯТИМИЗГА ХОС ТАМОЙИЛЛАР


Моҳиятан умуминсониятга дахлдор бўлса-да, адабиёт миллий шаклда намоён бўлади. Ўзида миллатнинг руҳини ифодалайди. Бу хусусиятлар шеъриятда, айниқса, яққолроқ бўй кўрсатади. Замонлар ўрин алмашаверади, тафаккур, тахайюл эврилаверади, шеъриятда сурат – шакл янгиланаверади… Бундан қатъи назар, ҳар қандай ҳолда адабиётнинг, шеъриятнинг даражаси икки мезон – миллий руҳ ва маҳоратга кўра белгиланади.


Ўтган 2013 йил ҳам шеъриятимиз учун ютуқларга бой келди, дейиш мумкин. Беш жилдли “Озод Ватан саодати” антологияси нашрини йилнинг энг эътиборли ҳодисаси сифатида баҳолаш зарур.