топик, блог, фотосет ёки йўналтиргич яратиш

Рейтинг
+32.63
avatar

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura

Батафсил

Халқ таълими тизимида “Энг яхши маънавият билимдони” республика кўрик-танловиниўтказиш тўғрисида

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura


 Шунингдек, Қорақалпоғистон Республикаси халқ таълими вазири, Тошкент шаҳар халқ таълими бош бошқармаси ва вилоятлар халқ таълими бошқармалари ҳамда вазирлик тасарруфидаги таълим муассасалари раҳбарларига кўрик-танловнинг таълим муассасаси, туман (шаҳар) ва ҳудудий босқичларини Низом асосида ва оммавийлигини таъминлаган ҳолда адолатли ва холисона ўтказилишини таъминлаш, кўрик-танловнинг қуйи босқичлари ҳакамлар ҳайъати таркибини тажрибали мутахассислардан шакллантириш, кўрик-танловнинг ҳудудий босқичи ғолибларини бюджетдан ташқари маблағлар ва ҳомийлар ҳисобидан моддий ва маънавий рағбатлантириш чораларини кўриш, ҳудудий босқич  ғолибларининг тегишли ҳужжатларини талаб даражасида расмийлаштириш ва ўрнатилган тартибда республика Ташкилий қўмитасига тақдим этиш, кўрик-танловнинг республика босқичида иштирок этувчи ғолибларни Тошкент шаҳрига келиш-кетиши билан боғлиқ хизмат сафари харажатларини ўз вақтида молиялаштириш ҳамда кўрик-танловнинг ҳудудий босқичларини маҳаллий оммавий ахборот воситалари орқали ёритиш каби вазифалари юклатилган.
 
Халқ таълими тизимида  “Энг яхши маънавият билимдони” кўрик-танловини ташкил этиш ва ўтказиш тартиби тўғрисида” ги Низом ва унда белгиланган қоида  ҳамда  мақсад ва вазифаларига кўра, кўрик-танловнинг мақсадимамлакатимизда амалга оширилаётган давлат сиёсатининг устувор йўналишлари, кенг кўламли ислоҳотларнинг мазмун-моҳияти, қабул қилинган қонун ҳужжатлари, Президентимизнинг фармон, фармойиш ва асарлари, ҳукумат қарорларини атрофлича шарҳлаш ва тушунтириш, давлат дастурларининг аҳамиятини, юртимизга қарши қаратилган ғоявий ва информацион хуружлар, уларнинг ортида турган кучларнинг ғаразли мақсадларини фош қилиш, ёшларни ҳушёрлик ва огоҳликка даъват этишда тизимдаги барча ходимлар, ўқитувчи-мураббийларнинг шахсий масъули

Роль Роль русскокого языка и литературы в духовно-нравственном воспитании учащихся

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
В нашей стране школьный учитель — это одно из самых почётных,  самых уважаемых народом профессий. Учитель, образно говоря, осуществляет  связь времен,  он звено в цепи поколений. Он как бы передает эстафету из настоящего в будущее и это делает его самоотверженный труд  таким увлекательным,  истинно творческим.

Возросла роль народного учителя своим беззаветным служением делу просвещения, он снискал всеобщее уважение и почёт. Государство в лице  самого  Президента  Республики  Узбекистан высоко ценят благородный труд учителя, проявляют неустанную заботу о повышении его идейно политического уровня и педагогического  мастерство, об улучшения условий работы.

Народный учитель — веятель духовного общества,  которому  оно доверяет  самое дорогое, самое ценное — детей, свою надежду, своё будущее. Эта благороднейшая и труднейшая профессия требует от человека, посвятившего ей жизнь, постоянного творчества, неустанной работы мысли, огромной душевной щедрости любви к детям, безграничной верности делу.

Роль русскокого языка в духовно-нравственном воспитании на уроках русского языка и литературы

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
 Одной из актуальных задач сегодня является воспитание духовно-нравственного поколения. Реализация  этой задачи предусмотрена в Законе Республики Узбекистан «Об образовании», Национальной программы по подготовке кадров, Государственной общенациональной программы развития школьного образования на 2004-2009 годы и других нормативных документов, касающихся образования.

Всестороннее развитая личность — это совокупность интеллектуальных, нравственных политических, эстетических, физических качеств, включающих в себя:

— философско-мировоззренческую подготовку учащейся молодежи, помощь ей в определении смысла жизни, формировании самосознания самоконтроля, потребности в ее проектировании и реализации;

— приобщение учащихся к культуре, отражающей богатство общечеловеческих и исторических ценностей. Формирование потребности в получении культурных и духовных знаний, навыков в их дальнейшем обогащении, формировании эстетического сознания и т.д.

Роль учителя в духовно-нравственном воспитании учащихся

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
Воспитание подрастающего поколения является одной из важнейших задач, успешно реализуемых в нашей стране с первых дней обретения независимости. Огромное внимание уделяется развитию личности ребёнка, формированию у него системы ценностей.

Ребёнок, способный правильно оценить и понять чувства и эмоции другого человека, для которого понятия дружба, справедливость, сострадание, доброта, любовь не являются пустым звуком, имеет   более высокий уровень эмоционального развития, не имеет проблем в общении с окружающими, он гораздо устойчивее переносит стрессовые ситуации и не поддаётся негативному воздействию извне.

Нравственное воспитание учеников особенно важно, потому как именно в школьном возрасте ребёнок восприимчив к усвоению нравственных норм и требований. Это одна из очень важных сторон процесса формирования личности ребёнка. Другими словами, духовно-нравственное воспитание школьников можно рассматривать как непрерывный процесс усвоения ими установленных в обществе образцов поведения, которые в дальнейшем  будут регулировать его поступки. В результате такого нравственного воспитания ребёнок начинает действовать не потому, что хочет заслужить одобрение взрослого, а потому, что считает необходимым соблюдение самой нормы поведения, как важного правила в отношениях между людьми.

Биология дарсларида миллий ғурурни таркиб топтириш

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
Ўзбекистон Республикаси мустақилликдан кейин ҳукуматнинг барча ички ва ташқи сиёсати, ислоҳотларнинг биринчи босқичида олиб борган оламшумул сиёсати ва иккинчи босқичда амалга ошираётган тарихий-умумбашарий ишлари туфайли бутун дунёга танилди ва тан олинди. Бу ўзбек халқининг миллий ғуруридир.

Миллий ғурур муайян миллатнинг тарихий ўтмишидан, бугунги тараққиётидан  миллий қадриятларидан, шу маконда яшаётган ва жаҳон миқёсида тан олинган  асрлар оша тан  олиниб келинаётган фан, илм, дин, адабиёт, санъат ва маданият ютуқлари ва уларни яратган даҳолардан, қомусий олимлардан халқ қаҳрамонларидан ва давлат арбобларидан обида ва ёдгорликлари, миллий урф-одатлари-ю, анъаналаридан, она-Ватанидан, доно халқидан, Ватаннинг гўзал ўтмиши ва бугунидан, миллий халқ қаҳрамонларидан фахрланиш ва ифтихор қилиш туйғусидир.

Ёшларнинг миллий ўзлигини англашида таълимдаги ислоҳотларнинг ўрни

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
Ҳозирги  даврда  Ўзбекистон  аҳолисининг  кўп  миллатлилиги ўзбек халқининг  миллий  ўзлигини  англаши  ва  маънавий  қайта  тикланишининг ўсиши  билан  чамбарчас  боғлиқ  ҳолда  жамиятни  янгилаш ,  уни  демократлаштиришга  ундовчи  зўр  куч  бўлиб  хизмат  қилмоқда .  Буни  мамлакатимиз  аҳолисининг  муҳим  таркибий  қисми  бўлган  ёшларнинг  миллий  мансублигини  англаши  ва  маънавий  ҳаётининг ўзгариб  бораётганлиги  таълимдаги  ислоҳотларга ҳам  боғлиқдир.

Бугунги  кунда   ёшлар миллий  ўзлигини  англашининг  сиёсий-психологик  жиҳатларини  ўрганиш  долзарб  муаммо  сифатида  намоён  бўлмоқда, ҳамда  кўпгина  фан  соҳаларини  қизиқтирмоқда .  Бунинг  кўпгина  сабаблари  мавжудки,  асосийлари  сифатида  қуйидагиларни   кўрсатиб  ўтишимиз  мумкин:

Маънавий-ахлоқий тарбияда халқ оғзаки ижодининг роли

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
Birinchi navbatda milliy madaniyatlar, xalq ma'naviy bоyligining ildizlariga e'tibоr berish lоzim. Bu xazina asrlar davоmida misqоllab to'plangan. Bizning vazifamiz-shu xazinani ko'z qоrachig'iimizdek asrash va yanada bоyitish.

I.A. Karimоv

Mamlakatimizda mustaqillik e'lоn qilingandan keyin ilg'оr davlatlarning tajribasini, shuningdek respublikamizning o'ziga xоs xususiyatlarini, xalqimizning aql-zakоvati, urf-оdat, an'analari, turmush tarzini hisоbga оlgan hоlda millatimizga xоs iqtisоdiy islоhоtlar yo'li belgilab оlindi.

«Biz tanlab оlgan yo'l,  — deydi mamlakatimiz Prezidenti I. Karimоv, — ijtimоiy yo'naltirilgan bоzоr iqtisоdiyotini shakllantirishga qaratilgandir.Aynan shunday yo'l O'zbekistоnliklarning munоsib turmush kechirishi uchun kafоlat bo'la оladi, Milliy an'analar va madaniyatning rivоjlanishini, ma'naviy, axlоqiy qadriyatlarning qayta tiklanishini ta'minlaydi».[1]

Mustaqillik tufayli biz g'aflat uyqusidan uyg'оndik, yurtimizda ulug' allоmalar, mutafakkirlar, buyuk siymоlarning tavalludlarini nishоnlash, ularni yodga оlish haqiqiy an'anaga aylandi.

Mazkur tadbirlar katta tarbiyaviy ahamiyatga egadir. Zerо, tariximiz, madaniyatimiz, qadriyatlarimizni ulug'lash asоsida yosh avlоdni milliy an'analarimiz negizida tarbiyalash mustaqil davlatimizning bоsh maqsadlaridan hisоblanadi.

Mustabit tuzum o'tmishida keng tarqalgan, kishilar оngida saqlanib qоlgan «eskilik qоldiqlariga qarshi murоsasiz kurash оlib bоrish» degan sоxta g'оyalardan kelib chiqib xalqimizni axlоqiy qadriyatlar, urf-оdat va an'analaridan judо qilishga intilib keldi. [2]

Ma'lumki, milliy urf-оdat, an'analar va udumlar ming yillar davоmida yaratilgan va xalqning turmush tarziga, kundalik ehtiyojiga aylanib ketgan. Xalq unga amal qilgan, o'z millatini, tilini, milliy birligini saqlab qоlgan. Udumlar millatning hayot tоmiri, mustahkam ildizlaridir. G'animlar millatni yo'qоtish uchun anashu mustahkam ildizni yo'q qilishga harakat qilishgan.

Xalqimiz turmush tarzining tarkibiy qismiga aylanib ketgan udum, an'analarni, turli bayram va marоsimlarni, hattоki do'ppi, sumalak, beshikni cheklab qo'yish uchun turli xil bahоnalarni o'ylab tоpdilar. «Hоsil bayrami», «Qоvun sayli», «Ko'pkari», «Gul sayli», «Dоrbоz» xalq tоmоshalari, mushоiralar askiyabоzlik sun'iy ravishda o'ylab chiqilgan bоshqa bayram va marоsimlar bilan zo'rlab almashtirildi. Diniy bayram deb ayblangan «Navro'z» bilan birga Qurbоn va Ramazоn hayitlari ham taqiqlab qo'yilgan edi. «Qur'оn» qоralanib kelindi, islоm dini xalq uchun afyun deb e'lon qilindi. Diniy adabiyotlarni chоp etish man etildi. «Diniy g'оyalar bilan sug'оrilganligi» bahоnasida Naqshbandiy, Buxоriy, Yassaviy, Bоqirg'оniy, So'fi Оllоyor kabi musulmоn оlamida mashhur bo'lgan оlimlarning asarlari ta'qibga uchradi.

Masjid va madrasalarning buzib tashlanganligi dinga sadоqatli bo'lgan kishilarning nоzik his-tuyg'ularini оyoq оsti qilinishiga sabab bo'ldi. O'tmishni qоralab badnоm qilib, оxir-оqibatda kattani hurmat, kichikni izzat qilishni unutdik.

Jamiyatimizda ro'y bergan va ildiz оtib ketgan yaramas illatlar оdоb-axlоq, ta'lim-tarbiya masalalarida yo'l qo'yilgan kamchiliklar bilan bоg'liqdir desak to'g'ri bo'ladi.

Mustamlakachilik siyosati оdamlarning qalbiga va оngiga ta'sir o'tkazish yo'lidan bоrib, adabiyot va san'at asarlariga o'ziga xоs yondashuvni vujudga keltirdi. Ma'lumki, adabiy va estetik qadriyatlar kishilarni оbrazlar vоsitasida tarbiyalashga, ularga ma'naviy madad berishga da'vat etilgandir.

Agar bu qadriyatlar birоr maqsad sari qat'iy yo'naltirilsa, avlоdlarning оngida, tarbiyasida, ularning dunyoqarashi va turmush tarzida jiddiy o'zgarishlar yasashi mumkin. Chоrizm va bоlsheviklarning g'оyaviy rahnamоlari buni juda yaxshi bilishardi. Ularning adabiy — estetik qadriyatlarimizga nisbatan tajоvuzida ikki xil usul yaqqоl ko'zga tashlanadi, ya'ni chоr mustamlakachilari xalqimiz qo'lidagi nоyob qo'lyozmalarni turli yo'llar bilan  egallab оlib, ulardan mamlakatimizning bahramand bo'lish imkоniyatini yo'qqa chiqargan bo'lsa, qizil mustamlakachilar adabiy javоhirlarni xalq ko'zidan pana qilish, ularni bоshqacha talqin qilish yo'lidan bоrdilar.

Insоniyat tabiatga, ayniqsa yil fasllariga mоslashgan hоlda hayot kechiradi.  Dunyodagi barcha xalqlarda har bir jоyning jug'rоfiy tuzilishi, iqlimiga qarab turli — tuman mehnat, rang-barang urf-оdat hamda marоsimlar vujudga kelgan. Mana shunday marоsimlar ichida bevоsita yilning turli fasllari bilan bоg'liq  mavsumiy marоsimlar alоhida o'rin egallaydi.

O'zbek xalqi mavsumiy marоsimlarga bоy xalqlardan biri sanaladi. Bu  narsa xalqimiz yilning to'rt faslidagi yashash tarzi, mehnat turlari bilan bоg'liqdir. Har bir marоsim esa o'ziga xоs aytimlarga, qo'shiq va afsunlarga ega bo'lib, ana shu оg'zaki ijоd namunalari fоlklоr deb yuritiladi.

Mana shunday an'analar hоzirgi kunda yo'qolib ketish arafasida. Bunday milliy an'ana va marоsimlarning ko'plab o'tkazilishi yosh avlоdni milliy ruhda tarbiyalashda katta samara beradi hamda ularda vatanparvarlik g'оyalarini singdiradi.

O'quvchilarni ma'naviy-axlоqiy tarbiyalashda milliy adabiyotning, xususan xalq оg'zaki ijоdining o'rni benihоya kattadir. Ijоdkоr xalq badiiy so'zning yosh avlоd tarbiyasidagi kuchi va jоzibasiga qadim zamоnlardanоq ishоngan. U o'zining eng nоyob asarlarini so'z mo'jizasi bilan dunyoga keltirgan. Hali yozuv nimaligini bilmagan vaqtlarda ham оdamlar o'yin-kulgini, surat chizishni bilganlar. Xalqimiz оrasidan buyuk istedоd sоhiblari baxshilar, naqqоshlar, sangtarоshlar va rоviylar yetishib chiqqanlar. Ko'hna tarix izlari ularning asarlarida, xalq termalari, dоstоnlarida оna allalarida va bоla o'yinlarida saqlanib qоlgan.

Bоlani milliy an'analarga hurmat ruhida tarbiyalash katta samara beradi. Buni biz bоla dunyoga kelishidanоq  bоshlaymiz desak mubоlag'a bo'lmaydi.

Bоla dunyoga kelgan kunidan bоshlab yoqimli оna allasini eshtadi. Alla bоla оngiga оna suti bilan kiradi. Bоla ulg'ayib bоrgan sari qo'shiqlar оhangi ham o'zgarib bоradi. Ertaklar, maqоllar, tоpishmоqlar, tez aytishlar bоlalarning dunyoqarashini kengaytiradi, ma'naviy dunyosini shakllantiradi. [3]

Bоlalarni yoshligidanоq fоydali ishlarga o'rgatish mashg'ulоtlar qo'shiqlar, ertaklar оrqali amalga оshiriladi. Bоlani allalagan оna o'ziga xоs pоeziya yaratadi. U beshik ustida buvisi  aytgan so'zlarini ertaga takrоrlamaydi, nimadir qo'shib bоyitibrоq aytadi. Shu yo'sinda allalar, ertaklar, qo'shiqlar, termalar, tоpishmоqlar yig'ilib katta bir dengizni hоsil qiladi. Bоlalar fоlklоri ilk tarbiya darsligi, ma'naviy bоyliklarimizning bitmas tuganmas xazinasidir.

Har bir xalqda bоlalar adabiyotining vujudga kelishi o'sha xalqning ma'naviy tafakkuri bilan bоg'liq.  Shu tariqa xalqning o'zi farzandlari uchun mahsus adabiyotni maydоnga keltirish tashabbuskоri bo'lib chiqqan.

Eng qadimiy janrlardan biri bu qo'shiq janridir. Qo'shiqlarning ham eng qadimiysi bu beshik qo'shiqlari hisоblanadi. Bоla tug'ilib tili chiqqunga qadar kattalar ularga alla aytib beradilar, tarbiyachilar turli mashg'ulоtlar o'tkazadilar, turmushda asqotadigan dastlabki hayotiy qоidalarni o'rgatadilar.

Yozma adabiyotning vujudga kelishi barоbarida bоlalar tarbiyasiga bag'ishlangan asarlar ham paydо bo'ldi. Lekin bu mahsus bоlalar adabiyoti vujudga keldi degani emas. Negaki, bunday asarlarning aksariyati didaktik xarakterda bo'lib, ularda kattalarning hayot va tarbiya haqidagi mulоhazalari berilgan. Bu xildagi asarlarni bоlalar adabiyoti tarzida emas, bоlalar kitоbxоnligi tarzida qarash lоzim deb bilamiz. Chunki, bоlalar adabiyoti tushunchasi bilan bоlalar kitоbxоnligi tushunchasi bir-biridan farq qiladi. Masalan, S.Ayniyning «Estaliklar» memuar asari, Оybekning «Bоlalik», A.Qahhоrning «O'tmishdan ertaklar» asarlari bоlalar adabiyotining namunalari sanaladi. Aslida bu asarlarning qahramоnlari bоlalar bo'lsalarda, vоqelik kattalar didi bilan idrоk qilingan. Demak, bоlalik muammоlari kattalargagina xоs badiiy tafakkur sintezidan o'tkazilib, o'sha davrga munоsabat bildirilgan. Bunday asarlar bоlalarning yosh xususiyatiga, dunyoqarashiga, bоlalar tili bilan gapirish manerasiga xоs belgilarga riоya qilinmagan.

Xulоsa qilib shuni aytish jоizki milliy qadriyatlariimz, urf-оdatlarimiz va an'analarimiz qayta tiklanib, yanada rivоjlangandagina jamiyatimizda o'tkazilayotgan islоhоtlar muvaffaqiyatli amalga оsha оladi, chunki ma'naviy barkamоl, ma'rifatli, ruhan bardam, yangicha tafakkurlash qоbiliyatiga ega insоngina istiqbоl va taraqqiyot yo'lidan sharaf bilan o'ta оladi. Shunday ekan, xalqimizning bоy madaniy merоsini, yuksak ma'naviy qadriyatlarini chuqur va atrоflicha o'rganib, ularni mamlakatimizda yashоvchi har bir insоnning оngiga singdirish, ayniqsa yosh avlоdni ma'naviy yetuk fidоiy etib tarbiyalash hоzirgi kunda eng dоlzarb muammоlardan hisоblanadi.

Yuksak milliy madaniyat, ma'naviyat hamma vaqt jahоn xalqlarining bir biriga yaqinlashtiruvchi vоsita bo'lib kelgan va hоzir ham shunday bo'lib kelmоqda. Xalqimizning madaniyati, tili, tarixi, urf-оdat va an'analari, bоy memоrchilik san'ati dunyo xalqlarida zo'r qiziqish uyg'оtmоqda. Milliy madaniyat, ma'naviyatimizni mintaqaviy va umuminsоniy qadriyatlar bilan yaqinlashtirish, jahоn xalqlari bilan madaniy alоqalarimizni mustahkamlash va yanada taraqqiy ettirish davlatimiz siyosatining muhim yo'nalishini tashkil etadi.

  [1] Karimov I.A. O'zbekiston bozor munosabatlariga o'tishning o'ziga hos yo'li. -T.: -1997.- b.32

[2] Jo'raev N.O'zbekiston tarixi,2 -kitob.-T.: — 2011.- b.234

[3] Jahongirov G.O'zbek bolalar folklori. -T.: -1975. — b.18


Zulhumоr Tursunоva,
 Yangiqo'rg'оn tumani XTMFMTTEB
milliy istiqlоl g'оyasi va ma'naviyat asoslari fani uslubchisi

Ўзбекистонда ижтимоий ҳамкорлик, миллатлараро тотувлик ва диний бағрикенглик масалалари

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
  Ijtimoiy va etnik hamjihatlik, diniy bag'rikenglikning tarixiy omillari. O'rta Osiyo xalqlari qadimdan bir-birlariga moslashib, bir-birining og'irini yengil qilib, yelkadosh bo'lib yashab keladi. Atrofi cho'l va sahrolar bilan o'ralgan, tabiati, iqlimi g'oyat murakkab bo'lgan bu mintaqa sharoiti turli millatlar va elatlarning ming yillar davomida hamjihatlakda yashashini taqozo etgan.

Xalqimiz ijtimoiy va etnik hamkorlik, dinlararo bag'rikenglik borasida katta tajribaga ega. Diniy e'tiqod va etnik jihatdan turli-tuman xalqlar tashqi dushmanlardan birgalikda himoyalanganligi, katta-katta irrigatsiya inshootlari va me'moriy obidalarni birgalikda bunyod qilganliklari tarixdan ma'lum. Mamlakatimiz Prezidenti Islom Karimov ijtimoiy hamkorlikning tarixiy ildizi, tabiiy-iqtisodiy omillari haqida shunday yozadi: «Bu zaminda istiqomat qiladigan xalqlarning tarqoq bo'lib yashashga imkoni yo'q edi. Tabiatning o'zi, hayotning o'zi ularni shu ruhda tarbiyalagan.», «Jamuljam bo'lib yashash tuyg'usi biz uchun hayot qoidasiga aylanib ketgan.»[1]

Mamlakatimiz xalqlarining ijtimoiy hamkorligi quyidagi omillar, tarixiy ildizlar asosida shakllangan: 1. Tabiiy-iqtisodiy omil. 2. Ma'naviy-madaniy omil. 3. Siyosiy-huquqiy omil. Bu omillar uzoq tarixiy davr davomida shakllangan.

Маънавий тараққиётда миллий тўйларнинг ўрни

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
  XIX asr oxiri — XX asr boshlarida Turkistonlik taraqqiyparvarlar xalq ommasini ma'rifatli qilish bilan birgalikda milliy urf-odatlarni asrab-avaylashga, ma'naviy-ma'rifiy saviyasini yuksaltirishga ham asosiy e'tiborni qaratdilar. Hashamdor to'ylar, serharajat va sermashaqqat azadorlik marosimlari, to'y va azalarni riyokorlik, dabdababozlik bilan o'tkazishga jiddiy ravishda qarshi chiqdilar. Masalan, «Sadoyi Farg'ona» gazetasida chop etilgan «Xatna to'yi» nomli maqolada muallif ba'zi kishilarning o'z moddiy imkoniyatlarini hisobga olmay manmanlikka berilib to'y o'tkazib, so'ngra qarzga botib, nochor ahvolga tushib qolganliklari, tomosha va uloq o'yinlari uchun qancha mablag' sarflab, qancha kishilarni ishdan qo'yayotganliklariga e'tiborni qaratadi: "...Agar shul xatna to'ylarimizdan maqsad: oxirotda foydasi tegadurgon savoblik bo'ladurgon bo'lsa: bu tariqa hayr-ehson qilmoqni oxirotga foydasi bormu va savoblik bo'lurmu?"[1].

Маънавий тараққиётда миллий тўйларнинг ўрни

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
  XIX asr oxiri — XX asr boshlarida Turkistonlik taraqqiyparvarlar xalq ommasini ma'rifatli qilish bilan birgalikda milliy urf-odatlarni asrab-avaylashga, ma'naviy-ma'rifiy saviyasini yuksaltirishga ham asosiy e'tiborni qaratdilar. Hashamdor to'ylar, serharajat va sermashaqqat azadorlik marosimlari, to'y va azalarni riyokorlik, dabdababozlik bilan o'tkazishga jiddiy ravishda qarshi chiqdilar. Masalan, «Sadoyi Farg'ona» gazetasida chop etilgan «Xatna to'yi» nomli maqolada muallif ba'zi kishilarning o'z moddiy imkoniyatlarini hisobga olmay manmanlikka berilib to'y o'tkazib, so'ngra qarzga botib, nochor ahvolga tushib qolganliklari, tomosha va uloq o'yinlari uchun qancha mablag' sarflab, qancha kishilarni ishdan qo'yayotganliklariga e'tiborni qaratadi: "...Agar shul xatna to'ylarimizdan maqsad: oxirotda foydasi tegadurgon savoblik bo'ladurgon bo'lsa: bu tariqa hayr-ehson qilmoqni oxirotga foydasi bormu va savoblik bo'lurmu?"[1].

Экосиёсий ва диний-сиёсий мафкуралар.

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
 Экосиёсий мафкуралар II жахон урушидан кейинги йилларда вужудга келди ва XX асрнинг 70-80 йилларида ривожлана бошлади. Бунга ривожланган мамлакатлардаги оғир экологик вазият сабаб бўлди.

Диний-сиёсий мафкуралар бугун пайдо бўлган эмас, балки азалдан мавжуддир. Улар диний ақидаларга таянадилар. Диний   мафкуранинг   бош   мақсади   диний-сиёсий хокимиятни ўрнатишдир. Буни Эрон, Покистон, Саудия Арабистони, Ватикан мисолида кўришимиз мумкин. Шуни таъкидлаш жоизки, советлардан кейинги маконга турли экстремистик мафкураларнинг (ваххобийлик, хизб ут-тахрир хамда унинг бевосита бир шахобчаси бўлмиш акромийлик ва х.к.) таъсири сезилди ва кучайди. Ўрта аср халифалигини қайта ўрнатиш ғояси хамда халқаро террорчилик ва диний экстремизм марказлари орқали моддий-ғоявий жихатдан таъминланаётган ақидапараст мафкуралар бугунги кунда минтақамиздаги тинчлик ва барқарорлик учун катта хавф бўлиб турибди. 2005 йилнинг 13 майида Андижон шахрида диний мутаассиблар томонидан амалга оширилган хунрезликлар жамиятимиз хаётига жиддий хавф туғдирадиган мафкуравий хамда жинояткорона тахдидлар хамон мавжуд эканлигидан далолат беради ва барчамизни огох бўлишта ундайди. Бу тахдидлар, энг аввало, оддий инсонлар қалби ва онгини забт этишга, уларни ўз миллий қадриятларидан, умумбашарий цивилизация ютуқларидан махрум қилишга, пировард натижада юртимизни ўзига қарам қилиб олишга қаратилган замонавий тажовузкорликнинг бир шаклидир.

Миллий ғоя ва мафкура - тараққиёт таянчи

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
Ватанимиз мустақиллигининг маънавий асосларини мустахкамлаш, миллий қадриятларимиз, анъана ва урф-одатларимизни асраб-авайлаш, халқимиз, айниқса, ёш авлод қалби ва онгига она юртга мухаббат, истиқлолга садоқат туйғуларини чуқур сингдириш масаласи бугунги кунда тобора долзарб ахамият касб этмоқда. Шу муносабат билан Ўзбекистон Республикаси Президентининг „Миллий ғоя тарғиботи ва маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш тўғрисида«ги 2006 йил 25 августда қабул қилган қарори эътиборга моликдир. Чунки халқаро майдонда мафкуравий, ғоявий ва информацион курашлар кучайиб бораётган хозирги мураккаб ва тахликали даврда маънавий-маърифий ишларни замон талаблари асосида ташкил этиш, ёшларимизни турли хил мафкуравий хуружлардан химоя қилиш, юртдошларимизнинг хаётга онгли муносабатини шакллантириш, ён-атрофда юз бераётган воқеаларга дахлдорлик хиссини ошириш, мамлакатимиз мустақиллиги, тинч-осойишта хаётимизга хавф туғдириши мумкин бўлган тажовузларга қарши изчил кураш олиб бориш вазифаси ушбу сохадаги ишларни қайта кўриб чиқишни тақозо этди.

Миллий ғоя ва мафкура - тараққиёт таянчи.

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
 Ватанимиз мустақиллигининг маънавий асосларини мустахкамлаш, миллий қадриятларимиз, анъана ва урф-одатларимизни асраб-авайлаш, халқимиз, айниқса, ёш авлод қалби ва онгига она юртга мухаббат, истиқлолга садоқат туйғуларини чуқур сингдириш масаласи бугунги кунда тобора долзарб ахамият касб этмоқда. Шу муносабат билан Ўзбекистон Республикаси Президентининг „Миллий ғоя тарғиботи ва маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш тўғрисида«ги 2006 йил 25 августда қабул қилган қарори эътиборга моликдир. Чунки халқаро майдонда мафкуравий, ғоявий ва информацион курашлар кучайиб бораётган хозирги мураккаб ва тахликали даврда маънавий-маърифий ишларни замон талаблари асосида ташкил этиш, ёшларимизни турли хил мафкуравий хуружлардан химоя қилиш, юртдошларимизнинг хаётга онгли муносабатини шакллантириш, ён-атрофда юз бераётган воқеаларга дахлдорлик хиссини ошириш, мамлакатимиз мустақиллиги, тинч-осойишта хаётимизга хавф туғдириши мумкин бўлган тажовузларга қарши изчил кураш олиб бориш вазифаси ушбу сохадаги ишларни қайта кўриб чиқишни тақозо этди.

Ўзбекистон Республикасининг давлат мустақиллиги ва миллий мафкурага эхтиёж

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
 1991 йилда совет империяси парчалангач ўз-ўзидан унинг мафкураси хам йўқолди. Натижада ижтимоий хаётда бўшлиқ хосил бўлди. Бу бўшлиққа бир вақтнинг ўзида дунёвий, мустақил, демо-кратик давлатни барпо этишга киришган миллий мафкурамиз билан бирга Ўзбекистонни ўзи танлаган йўлдан тойдирмоқчи бўлган, диний давлат қуриш истагидаги сиёсий кучларнинг мафкураси хам кириб кела бошлади. Жумладан, ваххобийлик, хизб ут-тахрир, акромийлик каби диний-экстремистик кучлар сиёсий мафкурасидаги асосий хусусият мавжуд хокимият камчиликларига нисбатан айрим ижтимоий қатламлар рухиятида салбий хис-туйғу уйғотиб, уни эътиқод даражасига кўтаришга асосий эътибор қаратилишида кўзга ташланди.

Бундан шундай хулоса чиқадики, бирор-бир давлат мафкурасиз бехавотир ривожлана олмас экан. Шунинг учун хам мустақил тараққиёт сари одимлаётган Ўзбекистон Республикасида мафкура масаласига янгича ёндашиш муаммоси вужудга келди. Мустабид совет тузумининг инқирозга юз тутиши жамиятнинг барча сохаларини тубдан ислох қилиш ва янги жамият қуриш масалаларини ишлаб чиқишни тақозо қилди. Бу масалалар И. А. Каримовнинг „Ўзбекистоннинг ўз истиқлол ва тараққиёт йўли", „Ўзбекистон ижтимоий-сиёсий ва иқтисодий истиқболининг асосий тамойиллари", „Тарихий хотирасиз келажак йўқ" каби кўплаб асарларида асослаб берилган концепцияда ўз ечимини топди. Айни пайтда бу концепция миллий истиқлол ғоясини яратишга катта хисса бўлиб қўшилди, уни янги, фундаментал-назарий қоидалар, хулосалар билан бойитди.

Миллий мафкуралар

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
Ҳозирги замон мафкуралари қаторида миллий мафкуралар хам мухим ўринни эгаллайди. Улар бошқа мафкуралардан фарқ қилувчи бир қатор хусусиятларга эга. Жумладан:

-  Миллий мафкуралар дунё мустамлакачилик системасининг емирилиши, ёш мустақил миллий давлатларнинг ташкил топиш зарурияти билан боғлиқ. Хозир бу жараён собиқ СССР ва бошқа собиқ социалистик мамлакатлар ўрнида ташкил топган давлатларда юз бермоқда.

-  Миллий мафкуралар фақат айрим ижтимоий, ирқий, этник гурухнинг, халқнинг манфаатинигина эмас, балки мустақиллик учун, миллий хаётни ривожлантириш учун кураш олиб бораётган халқларнинг дунёда тутган ўрнини, турмуш тарзини, орзу-умидларини, интилиш ва манфаатларини акс эттиради.

-  Миллий мафкуралар у ёки бу халқлар қарамлигининг объектив негизларини, уларни бартараф этиш ва хақиқий мустақилликка эришиш йўлларини очиб беради.

Мафкуранинг вазифаси

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
Агар фаннинг вазифаси хақиқатни излаш бўлса, мафкуранинг вазифаси ахолининг оммавий сиёсий онгини эгаллашдир. Ахолини реал бирлаштириш қобилияти муайян мафкурадаги ғоя ва қоидалар кишиларнинг яхши турмуш тарзи хақидаги кундалик қарашлари ва тасаввурларига қанчалик мос келишига боғлиқ.

Сиёсий мафкура замон ва макондан ташқарида бўлган мавхум рухий ходиса эмас. У муайян тарихий шароит билан боғлиқ — аниқ ижтимоий мазмунга эга бўлган маънавий ходисадир. Хар бир тарихий давр ўзига хос ва ўзига мос мафкуравий оқимларни илгари суради. Бундан хозирги замон хам мустасно эмас.

Хозирги замоннинг энг йирик  мафкуравий оқимлари либерализм, консерватизм ва социал-демократиядир.

„Сиёсий мафкура" тушунчаси. Хозирги замоннинг асосий мафкуравий оқимлари

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
  Сиёсий мафкура - сиёсатшуносликнинг энг мураккаб категорияларидан биридир. Чунки жамиятни бошқариш зарурати муайян ғоявий дастурни ва назарияни тақозо этади. Бу вазифани мафкура бажаради. Мафкурасиз сиёсий хокимият бўлмаганлиги каби давлат ва унинг сиёсий институтларисиз мафкура хам бўлмайди. Шу боис мафкура ижтимоий хаётни ташкиллаштирувчи, бошқарувчи ва муайян мақсад сари йўналтирувчи дастур, таълимот бўлиб хизмат қилади. Мафкура асос эътиборига кўра сиёсат билан узвий боғлиқдир. Сиёсатнинг ўзгариши мафкурага хам таъсир кўрсатади.

„Мафкура" арабча сўздан олинган бўлиб тор маънода қарашлар ва эътиқодлар тизими, мажмуи деган маънони англатади. Кенг маънода мафкура — жамиятдаги муайян сиёсий, хуқуқий, ахлоқий, диний, бадиий, фалсафий, илмий қарашлар, фикрлар ва ғоялар мажмуидир. Fapб мамлакатлари тилларида мафкура „идеология" атамаси воситасида қўлланилади1.

Мафкура, хусусан сиёсий мафкура масалалари тахлили XIX аср охири XX аср бошларида таниқли немис олими М. Вебер тадқиқотларида янада юқори босқичга кўтарилди.

Ёшларни маънавий шаклланишида интерфаол методлардан фойдаланиш

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
    Ҳозирги замон ёшлари ақлий камолотининг ривожланиб бораётганлиги, уларнинг илм ўрганишга чанқоқлиги, мустақил фикрлаши ва илмий-ижодий изланишлари, янгиликлар ва кашфиётларга нисбатан чексиз қизиқиши ва таълим мазмунига талабчанлиги, ўқитувчининг ўз устида    ишлашга, малакасини ошириб боришига ва онгини янада ривожлантиришига, таълим тизимидаги барча янгиликлардан бохабар бўлиб бориши кералигига асосий мотив бўлиб хизмат қилади. Сўнгги йилларда педагогика фанига, таълим тизимига шиддат билан кириб келаётган янги педагогик технологиялар, инновациялар, янги-янги педагогик-психологик тушунчалар, интерфаол методларни таълим берувчи томонидан ўзлаштирилиб ва қўлланиб борилиши, таълим мазмунини тубдан ўзгартириб юборди десак муболаға бўлмайди.  Замонавий ўқитувчи дарс жараёнида «актёр» эмас, аксинча «режиссёр» бўлиши кераклигини англаши лозим. У ўз ўқувчи-талабаларини фанга ижодкорлик нуқтаи назари билан қарашларини ташкил қилиши, уларда изланувчанлик хусусиятларини шакллантириши ва албатта, янги педагогик технология усулларидан фойдаланган ҳолда дарсни ташкил этиши керак бўлади. Бунинг учун эса у бир неча янгича таълим усулларини яхши билиши керак. Шу ерда Президентимиз И.А. Каримовнинг «Биз ўғил-қизларимизни ўзларини англашга, мустақил, онгли фикрлашга, уларнинг тафаккурида бўшлиқ вужудга келишиги йўл қўймаслигимиз лозим» [1] деган сўзларини мисол қилиб келтирган ҳолда мактаб ўқувчиси, касб-ҳунар коллежлари, академик лицей талабаларининг нутқ бойлиги, уқувлилигини оширишимиз, бадиий ва илмий адабиётларга қизиқишини ривожлантиришимиз, уларнинг дунёвий ва диний илмлардан қай даражада хабардорлигини  аниқлашимиз керак бўлади.  Чунки кўп ўқиган ва уққан ёшларни алдаш, миллий ғоямизга ёт бўлган ғоялар сари етаклаш халқимиз душманлари учун уддалаб бўлмайдиган масалага айланади.

Фалсафий қадрият ва миллий маънавият

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
 Фалсафа фани ҳаёт ҳақидаги таълимотларни ривожлан-тирувчи соҳа, унинг луғавий маъноси «доноликни севаман» деб талқин қилинади. Фалес, Эпикур, Анаксимандр, Аристотель яшаган антик даврда ҳам, Форобий, Ибн Сино, Берунийлар яшаган ўрта асрларда ҳам файласуфлар олам ва одам тўғрисида турлича фалсафий мушоҳадалар билдирилган.

Улуғ файласуф олим Форобий таъкидлаганидек, мавжудлик ҳақидаги билим қўлга киритилса, шу ҳақда таълим берилса, мавжудотдан бўлган нарсанинг зоти билинса, нарсанинг маъноси тушунилса, ишончли ҳужжатлар асосида шу нарса ҳақида мияда бир турли ишонч ва тасаввур пайдо бўлса, мана шу маълумотга доир фанни фалсафа деймиз.

Аждодлар миллий ифтихор ҳақида

Milliy istiqlol g'oyasi va mafkura
XIX асрнинг иккинчи ярми XX аср бошларида яшаб, ижод этган мутафаккирлар ўз асарларида бола тарбиясига, ёшларда ватанпарварлик, миллий ифтихор туйғусини камол топтиришга алоҳида эътибор берганлар.

Ўзбек халқининг ардоқли фарзандлари бўлган аждодларимиз ўзида миллий ифтихор туйғусини намоён қила олган. Жумладан, Маҳмудхўжа Беҳбудийнинг қуйидаги сўзларида миллий мансубликдан ғурурланиш, миллий ифтихор туйғуси яққол намоён бўлади: «Биз ўз қисматимизни биламиз. Агар бизнинг ҳаётимиз ҳуррият ва халқнинг бахт-саодати учун қурбонлик сифатида керак бўлса, биз ўлимни ҳам хурсандчилик билан кутиб оламиз… мумкин қадар кўпроқ яхши мактаблар очиш, шунингдек, маориф ва халқ бахт-саодатини таъминлаш соҳасида тинмай ишлаш бизга ҳайкал бўлади ...» [66].